Hari Pembalasan dikenali juga sebagai hari kiamat. Menurut kamus
Dewan, hari Kiamat ialah hari apabila manusia dibangkitkan daripada mati untuk
dihisab segala amalannya dan diberi pembalasan. Ia dinamakan
juga sebagai yaumiddin iaitu srabagaimana dalam firman Allah dalam ayat 3 surah
al-Fatihah (Maliki Yaumiddin ) yang bermaksud: “(Allah) yang menguasai Hari Pembalasan ... Yang dimaksud dengan Yang Menguasai Hari Pembalasan
ialah pada hari itu Allah lah yang berkuasa, segala sesuatu tunduk kepada
kebesaran Nya sambil mengharapkan anugerah dan TAKUT kepada seksaan Nya. Hal
ini mengandungi erti JANJI UNTUK MEMBERI PAHALA terhadap perbuatan yang baik
dan ancaman terhadap perbuatan yang buruk.
Allah swt berfirman dalam Surah Ali Imran
ayat 114
Maksudnya; “Mereka beriman kepada Allah
dan hari akhirat, mereka menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang
mungkar dan bersegera mengerjakan pelbagai kebajikan, mereka itu termasuk orang
yang soleh.”
Manakala maksud Insan Kamil pula merujuk kepada insan yang memiliki
sifat-sifat kesempurnaan dan sangat cemerlang. Bagi menjana insan kamil ia
memerlukan kepada hadaf atau tujuan kecemerlangan secara bersepadu iaitu
kecemerlangan di dunia dan juga kecemerlangan di akhirat. Sebagai insan dan
individu sudah pastilah kita memerlukan kecemerlangan di dunia dalam segala
genap bidang yang diceburi kerana habuannya sudah pasti akan diperolehi dengan
pelbagai bentuk ganjaran, pangkat, nama dan sebagainya. Kecemerlangan di dunia
tidak akan lebih bernilai jika di akhirat kelak kita dipandang hina oleh Allah
SWT. Apa yang kita mahukan adalah kecemerlangan di dunia dan menghasilkan kegemilangan
di akhirat kelak, insya Allah .
GAMBARAN HARI PEMBALASAN
Hari Pembalasan merupakan satu peristiwa yang diakui oleh akal dan
fitrah manusia, demikian juga ia merupakan hal yang dijelaskan oleh kitab suci al-Quran.
Ia juga merupakan hal yang didakwahkan para Nabi dan Rasul saw. Demikian ia
menjadi suatu keharusan bagi orang-orang yang beriman untuk beriman dan
menghayati hari pembalasan. Bahkan ia adalah salah satu rukun iman yang
disebutkan dalam hadis yang amat terkenal, iaitu hadis Jibril ‘alaihis salam
ketika beliau bertanya kepada Nabi saw tentang islam, iman ihsan dan hari akhirat,
قَالَ
فَأَخْبِرْنِى عَنِ الإِيمَانِ. قَالَ « أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ
وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ
وَشَرِّهِ ». قَالَ صَدَقْتَ.
Jibril bertanya kepada Nabi shallallahu ‘alaihi was sallam, “Beritahukanlah aku apa
itu iman?”
Nabi saw menjawab,
“(Iman adalah) Engkau beriman kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitabNya,
para utusanNya, hari akhirat (pembalasan) dan engkau beriman pada
qodho’ dan qodar yang baik dan buruk”
Allah swt telah
menyebutkan banyak nama hari pembalasan ini untuk menunjukkan betapa
agung/tingginya perkara tersebut sebagai peringatan kepada para hambaNya agar
mereka takut akan datangnya hari tersebut. Tentu saja takut yang dimaksudkan di
sini adalah takut yang berbuah amal.
Kembali menginsafi Sifat asal roh kita
adalah dekat dengan Allah. Terdapat
beberapa alam yang terpaksa dilalui oleh setiap manusia.
1)
Alam Roh (alam perjanjian)
2)
Alam Rahim (alam
kasih sayang) Tempohnya hanya 9 bulan 10 hari sebelum berhijrah ke tempoh
kelahiran dari alam kasih sayang
3)
Alam Dunia (alam
melakukan amal baik atau buruk) Tempoh
maksima 60 – 70 thn sebelum menuju ke berpindah ke tempoh kematian
4)
Alam Barzakh (alam
perpisahan roh dan jasad)
Alam
ini ialah alam sebelum menuju kepada
tempoh kebangkitan semula. Alam ini ialah tempat persinggahan sebelum menuju ke
tempoh pengakhiran iaitu tempoh pembalasan
5)
Alam mahsyar ( alam
perhitungan dan pembalasan) di mana di alam inilah adanya Syurga & Neraka.
Inilah destinasi terakhir dan sebagai manusia yang dilahirkan sebagai
hamba Allah . Jika baik amalannya semasa di dunia maka baiklah pembalasannya,
tetapi jika buruk amalannya maka buruklah juga pembalasannya. Semua manusia
akan diberi pembalasan walau sebesar zarah sekalipun perbuatannya. Sebagaimana
firman Allah daripada Surah Az-zariyat ayat 5-6 :
Yang bermaksud: “Sungguh, apa yang
dijanjikan kepadamu pasti benar, dan sungguh, (hari) pembalasan pasti benar.”
Kedahsyatan hari pembalasan didedahkan
kepada manusia melalui nama-nama yang sinonim dengannya. Menurut Syaikh Yusuf
bin Abdullah Al Wabil bahwa Ibnu Kasir rohimahullah telah mengumpulkan lebih dari 80 nama
untuk hari qiamat.
Antaranya ialah Yaumun Sa’ah (السَاعَةُ )iaitu hari qiamat. Ini adalah
kerana singkat/cepatnya
waktu terjadinya hisab pada hari itu atau kerana hari qiamat mendatangi manusia
dengan tiba-tiba, dan ketika itu semua makhluk mati hanya dengan sekali tiupan
(sangkakala)
Melalui Firman Allah: إِنَّ
السَّاعَةَ لَآَتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا
يُؤْمِنُونَ
“Sesungguhnya As Sa’ah (السَاعَةُ ) iaitu hari qiamat benar-benar akan terjadi,
tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman
terhadapnya. (Surah Al Mukmin ayat 59
Selain daripada itu ia juga dipanggil Yaumul Hasroh
(يَوْمُ الْحَسْرَةِ) iaitu hari penyesalan, dalilnya adalah firman Allah daripada Surah
maryam ayat 39:
وَأَنْذِرْهُمْ
يَوْمَ الْحَسْرَةِ
“Dan peringatkanlah mereka akan Yaumul Hasroh (يَوْمُ
الْحَسْرَةِ)/ hari
penyesalan iaitu hari qiamat”
Hari qiamat disebut Yaumul Hasroh (يَوْمُ
الْحَسْرَةِ) kerana hari
tersebut merupakan hari penyesalan/kesedihan orang-orang kafir. Ada juga yang
mengatakan disebut Yaumul Hasroh (يَوْمُ الْحَسْرَةِ) kerana pada hari tersebut orang yang
melakukan kejahatan akan menyesal dan bersedih mengapa dahulu mereka ketika di
dunia tidak melakukan kebaikan.
Hal ini ditegaskan lagi melalui sabda Rasulullah saw yang bermaksud
: “Seorang anak Adam sebelum menggerakkan kakinya pada hari kiamat akan ditanya
tentang lima perkara: (1) Tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya; (2) Tentang
masa mudanya, apa yang telah dilakukannya; (3) Tentang hartanya, dari sumber
mana dia peroleh dan (4) dalam hal apa dia membelanjakannya; (5) dan tentang ilmunya,
mana yang dia amalkan. (HR. Ahmad)
Justeru, penghayatan terhadap hari
pembalasan, sudah tentunya menjana kearah menjadi insan yang kamil, yang
cemerlang di dunia dan juga cemerlang di akhirat.
Perlukah Kecemerlangan Di dunia??
Perlukah Kegemilangan Di Akhirat?? Ya, sangat-sangat perlu kerana apa yang kita
mahukan di dunia ini ialah memperolehi kemenangan dalam setiap
pertembungan, keuntungan dalam setiap aktiviti muamalat dan perniagaan dan
kejayaan dalam setiap yang diceburi. Jika ini yang kita mahukan, sudah pasti kita
akan diperolehi tapi jika akal tidak dipandu oleh iman, persoalan kemenangan,
keuntungan dan kejayaan tidak akan timbul dalam benak pemikiran. Bahkan
sebaliknya jika dipandu oleh iman maka persoalan tentang hari pembalasan
(akhirat) ialah mardhotillah atau keredhoan Allah dan mengharapkan balasan
syurgaNya dalam setiap tindakan kita semasa di dunia.
1.PENGHAYATAN TERHADAP HARI PEMBALASAN AKAN MELAHIRKAN INSAN YANG BERTAKWA
KEPADA ALLAH
Penghayatan kepada hari Pembalasan
menjadikan kehidupan manusia bahagia di dunia dan sejahtera di akhirat. Beriman
kepada hari pembalasan mengkehendaki seseorang itu bertakwa kepada Allah swt
dengan melaksanakan amalan fardu dan memperbanyakkan amalan sunat. Ibadat yang
ditujukan dalam pengucapan:”Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in”sudah pastinya
ditujukan semata-mata kerana Allah swt. Ini bermaksud hidup kita perlu ada visi
yang sangat jauh. Segala apa yang dilakukan mesti difikirkan apa yang akan
berlaku pada hari pembalasan nanti. Syurgakah atau Nerakakah? Dan apabila
terfikirkan Syurga sudah tentu kita akan berusaha untuk mendapatkan rahmatNya
kerana hanya dengan rahmatNya sahaja kita mampu menjadi penghuni Syurga. Dan apabila
terfikirkan Neraka sudah tentu kita akan menjauhi segala yang mungkar dan apa
jua yang Allah murkai kerana kita tahu apa jua murka Allah boleh menjauhkan
kita daripada mendapat rahmatNya.
Firman Allah swt. dalam surah al-Baqarah
: 197
Yang bermaksud : “…dan berbekallah untuk
hari akhirat sesungguhnya sebaik-baik bekalan ialah takwa dan bertakwalah wahai
orang yang mempunyai akal fikiran.”
Ayat di atas menyuruh orang yang beriman
supaya membuat persiapan secukupnya sebagai bekalan pada hari akhirat dengan
melakukan perkara yang diperintah dan meninggalkan perkara yang dilarang oleh
Allah swt.
2.PENGHAYATAN TERHADAP HARI PEMBALASAN AKAN MELAHIRKAN INSAN YANG
KHUSYUK DALAM IBADAT
Penghayatan kepada hari Pembalasan juga
akan melahirkan individu yang sentiasa khusyuk ketika menunaikan ibadat dan
sentiasa mengharapkan keredhaan Allah swt. Orang yang khusyuk dalam ibadat
adalah orang sentiasa ada perasaan takut kepada Allah swt dalam hatinya. Semua
perkara baik yang dilakukan dengan niat kerana Allah dikira sebagai ibadah.
Maka orang-orang yang mempunyai perasaan khusyuk dan takut kepada Allah dan
hari pembalasan sudah pasti sentiasa cemerlang dalam ibadat nya. Sebagaimana Rasulullah
saw bersabda maksudnya:
“Dan seseorang yang berzikir dalam
keadaan sendirian maka berlinanganlah airmatanya (khusyuk dan takut kepada
Allah)”. Hadis Riwayat al-Bukhari.
Tangisan itu sebenarnya membawa satu
janji untuk hidup lebih bererti dan mampu mencelikkan mata hati untuk meneroka
alam yang lebih jauh lagi iaitu alam ghaib, alam yang tidak nampak oleh mata
kasar tetapi mampu dilihat dengan cahaya keimanan yang teguh. Keimanan dan
penghayatan yang sehebat itulah memungkinkan ia menjana insan kamil.
3. PENGHAYATAN TERHADAP HARI PEMBALASAN
AKAN MELAHIRKAN INSAN YANG BERAKHLAK MULIA
Penghayatan terhadap hari pembalasan juga
dapat melahirkan insan yang berakhlak mulia. Setiap insan yang benar-benar
menghayati hari pembalasan akan sentiasa terbayang di dalam hatinya akan
kedahsyatan balasan Allah akibat setiap perbuatan mereka semasa di dunia,
demikian juga akan terfikir di dalam benaknya tentang kemanisan dan kelazatan
anugerah ganjaran Allah bagi setiap amal kebaikan dan ketaatan yang dilakukan
oleh hambaNya.
Oleh yang demikian sudah pastilah mereka
amat mengharapkan anugerah terindah daripada Rabbul Izzati. Lalu semua itu akan
mendorong mereka sentiasa melakukan
perkara yang bermanfaat dan menggunakan masa lapang, kekayaan dan kesihatan
untuk menambahkan amal ibadat dan kebajikan. Mereka juga akan sentiasa
berpakaian menutup aurat, kemas, bersih dan sopan. Dari segi akhlak, sudah
tentulah mereka menjadi seorang yang mesra dan bersopan santun terutamanya
dengan ibu bapa, guru, rakan dan orang yang lebih tua. Mereka juga akan tekun
belajar dan memberi sumbangan ilmu serta mengajak orang lain melakukan kebaikan.
4. PENGHAYATAN TERHADAP HARI PEMBALASAN
AKAN MELAHIRKAN INDIVIDU YANG BERWAWASAN
Orang yang menghayati hari pembalasan
mempunyai wawasan yang jauh ke hadapan. Mereka akan bersikap pro aktif dan
sentiasa bersedia menerima dan melakukan perubahan. Antara falsafah hidup yang
mereka pegang ialah “ besok mesti lebih baik daripada hari ini”. Peribadi
seperti ini akan melahirkan kemajuan dan ketamadunan yang lebih hebat dan
sesuai dengan perubahan zaman.
5. MELAHIRKAN INSAN YANG SENTIASA
BERSEDIA DAN BERDISIPLIN
Orang yang benar-benar menghayati hari
pembalasan akan menjadi seorang insan yang berdisiplin dalam setiap cabang
kehidupannya. Sebagaimana mereka meyakini bahawa untuk mencapai kesejahteraan
hidup di dunia dan di akhirat ia mestilah didahulukan dengan disiplin yang
tinggi untuk mematuhi setiap peraturan dan perintah Allah swt. Demikian juga
dalam urusan duniawi. Setiap perkara
yang dilakukan hendaklah dilakukan dengan perancangan dan persediaan yang rapi
agar mencapai kejayaan. Orang yang berdisiplin sudah pasti akan memastikan diri
mereka bersedia dengan ilmu yang mantap agar persediaan dapat dilakukan dengan cara yang terbaik. Dengan
demikian, apabila seseorang itu memiliki ilmu, berdisiplin dan sentiasa
bersedia dalam apa jua tindakan sudah pasti ia adalah penjana kea rah menjadi
insan kamil.
PENUTUP:
Akhir sekali, saya menyeru kepada diri
saya sendiri dan juga kepada semua yang hadir pada hari ini agar sama-samalah Kita
hendaklah meyakini dan menghayati hari pembalasan kerana ia adalah pelengkap
kitaran perjalanan hidup seseorang manusia. Kita hendaklah membuat persediaan
yang cukup dengan segera melakukan amalan soleh untuk menghadapi hari
pembalasan. Mudah-mudahan apa yang saya sampaikan ini berbuahkan amal bagi
setiap peribadi dalam rangka untuk mempersiapkan diri kita ketika dibangkitkan
pada hari yang amat agung itu iaitu hari
Pembalasan.
No comments:
Post a Comment