Tuesday, January 18, 2011

Indahnya Asma al-Husna..(51-60)

51. AS SYAHIID
- Barang siapa yang mempunyai anak yang nakal dan selalu melawan ibu bapa, apabila membaca Nama ini berulang kali, kepada anaknya, insyaAllah anak itu akan menurut perintah.

52. AL HAQQ
- Barang siapa yang hilang sesuatu dan menyebut Nama ini berulang kali, insyaAllah akan dijumpai barangnya yang hilang itu.
- Barang siapa membanyakkan berzikir dengan dia seperti dikatanya ‘Ya Haqq’ banyak-banyak pada tiap-tiap malam, insyaAllah ditetapkan ia atas taat.
- Barang siapa menulis akan dia atas kertas persegi empat, segala penjuru yang empat, kemudian ia taruh akan dia atas tapak tangannya dan berdoa kepada Allah waktu sujud, minta hilangkan akan segala yang mendukacitakan dia, insyaAllah kabul.

53. AL WAKIIL
- Barang siapa yang takut akan kelemasan, binasa di dalam kebakaran atau bahaya-bahaya yang seumpamanya, apabila membaca nama ini dengan sebutan ‘Ya Wakiil’berulang kali dari masa ke masa, insyaAllah akan dilindungi oleh Allah.
- Barang siapa takut akan angin kencang (ribut) atau petir dan sebagainya, amalkan membanyakkan membaca ‘Ya Wakiil’ sebanyak mungkin, insyaAllah dipalingkan atau dielakkan ia daripadanya.
- Barang siapa membanyakkan berzikir nama ini pada setiap hari atau malam 66 kali atau lebih, sampai 1000 kali, insyaAllah dibukakan baginya segala pintu kebaikan dan rezeki.

54. AL QAWI
- Barang siapa yang tidak berdaya menewaskan musuhnya, apabila membaca nama ini berulang kali, dengan niat ia tidak akan membinasakan, insyaAllah akan terlepas dari kebinasaan.
- Barang siapa berasa daif pada hemahnya atau pada badannya, maka hendaklah membanyakkan ia berzikir dengan nama ini yang kemudiannya ditambah dengan sebuatan ‘ Ya Qawi-u-Ya-Matiin’, 1000 kali, insyaAllah ia akan mendapat kekuatan yang diperlukan itu.
- Barang siapa dizalimi dan dianiyai orang, maka berzikirlah dengan ‘Ya Qawi-u-Ya-Matiin’, 1000 kali, insyaAllah dilepaskan ia daripadanya.

55. AL MATIIN
- Barang siapa berzikir dengannya atas anak-anak kecil lelaki atau perempuan seperti dikatanya ‘Ya Matiin’ 10 kali, insyaAllah dipeliharakan ia daripada kejahatan zina.
- Barang siapa menulis Nama ini 500 kali dan diminumkan airnya bagi perempuan yang sedikit air susunya, insyaAllah menjadi banyak air susunya.
- Sekiranya seseorang itu menghadapi kesusahan dan menyebut Nama ini berulang kali dengan sebutan ‘Ya Matiin’ , insyaAllah kesusahan yang dialaminya itu akan terhapus.

56. AL WALI                 
- Barang siapa yang berulang kali menyebut ‘Ya Wali’ ini, ada berkemungkinan menjadi seorang waliullah, iaitu orang yang menjadi kekasih Allah.
- Barang siapa berzikir dengan Nama ini seperti disebutnya ‘Ya Wali’ pada malam Jumaat, 1000 kali, insyaAllah dihisab akan dia dengan hisab yang mudah, di Hari Kiamat.
- Barang siapa setiap selepas sembahyang fardhumembaca ‘Ya Wali’ 111 kali selama sebulan, insyaAllah kalau ada orang yang mahu menjatuhkan kedudukan atau pekerjaannya tidak akan berhasil.

57. AL HAMIID
- Barang siapa berzikir dengan Nama ini seperti disebutnya ‘Ya Hamiid’ tiap-tiap lepas sembahyang Maghrib dan Subuh 62 kali, insyaAllah jadilah ia terpuji dalam perbuatannya dan perkataannya.
- Barang siapa berzikir dengan Nama ini 100 kali setiap kalilepas sembahyang lima waktu, insyaAllah jadi ia daripada orang yang soleh.
- Barang siapa berzikir dengannya kemudian daripada sembahyang Subuh 99 kalikemudian ditiupkannya pada dua tangannya dan disapukannya kedua-dua tangannya itu akan mukanya, insyaAllah dimuliakannya dan ditolonginya dan dijadikan mukanya terang dan bersih.
- Barang siapa yang menyebut nama ini berulang kali, insyaAllah akan dikasihi dan dihormati.

58. AL MUHSI
- Barang siapa yang takut disoal pada hari pembicaraan, sebutlah nama ini 1000 kali, insyaAllah nescaya akan mendapat ketenangan.
- Barang siapa berzikir dengan dia seperti katanya, ‘Ya Muhsi’ 20 kali atas 20 pecahan roti dan diberi makan akan dia bagi orang yang dikehendakinya, insyaAllah ditundukkan ia baginya.
- Barang siapa yang menginginkan bermuraqabah (mendekatkan diri kepada Allah – tidak setiap orang akan dapat melaksanakannya tanpa menperoleh hidayah daripada Allah), amalkan berzikir dengan lafaz ‘Ya Muhsi’setiap hari sehabis solat sebanyak 148 kali, paling sedikit. Dan boleh yang lebih banyak lagi dengan membaca 1480 kali setiap hari, insyaAllah berkat khasiat dan pertolonganNya anda akan berhasil.

59. AL MUBDIK
- Barang siapa yang membaca nama ini sambilmenghembuskan nafas ke arah perempuan yang sedang mengandung yang takut keguguran, insyaAllah ia akan terhindar daripada bahaya tersebut.
- Barang siapa membanyakkan berzikir dengan dia tiap-tiap hari dan malam dengan tiada terhitung banyaknya selama sebulan, insyaAllah dibanyakkan hartanya dengan tiada terbilang.
- Bagi seseorang peniaga yang sentiasa sibuk dengan urusniaganya baik di dalam atau di luar negeri berzikir membaca ‘Ya Mubdik’ 470 kali, insyaAllah segala pekerjaannya itu akan beroleh kejayaan berkat pertolongan Allah s.w.t.
- Bagi seseorang pengusaha dalam apa jurusan hidup sekalipun, mengamalkan membaca ‘Ya Mubdik’ 470 kali, insyaAllah akan melihat hasil usahanya berkat Nama Allah tersebut.

60. AL MU’IID
- Barang siapa yang membaca nama ini 70 kali untuk seorang yang tinggal jauh dengan keluarganya, insyaAllah orang itu akan pulang dengan selamatnya.
- Apabila berzikir dengan dia seperti dikatanya ‘Ya Mu’iid’ 1000 kali oleh orang yang bingung, insyaAllah dapat petunjuk ia kepada yang benar.
- Barang siapa membanyakkan berzikir dengan dia dan dengan Nama yang dahulunya seperti dikatanya ‘Ya Mubdi’ u Ya-Mu’iid’ ketika lupakan sesuatu, insyaAllah ingat ia akan dia.

No comments:

Post a Comment